jan

25

Inkasso er en selvfølge i en fakturaprosess

by

Det mange glemmer i fakturahåndteringen, er sluttkundenes opplevelse. Samtidig som bedriftene ønsker seg mange kunder, har de en frykt for å kreve inn betalinger som har forfalt. Dessverre lar mange bedrifter hele fakturaprosessen bli en standardprosess som er helt løsrevet fra bedriften og inkassoprosessen – som er en bekymring for mange.

Inkasso er en selvfølge i en fakturaprosess

Men vi i Posti Messaging ser at når fakturaprosessen er god og tydelig, skaper den også forutsetninger for god kommunikasjon og gode relasjoner mellom leverandører og kunder. Det bekrefter også vår store undersøkelse gjennomført av Kantar SIFO. Vi mener at fakturaprosessen ikke bare dreier seg om hvordan man oppretter fakturaer og formidler dem. Vi ser at hele prosessen med påminnelser og inkasso må tas med i beregningen. For vi vet alle at hvem som helst kan oppleve inkasso – det skjer selv de beste kundene. Da er det viktig at inkassovarsler, betalingspåminnelser og fakturaer er riktig utformet for alle kundetyper.

Undersøkelsen som Kantar SIFO har gjennomført for oss i Norge, Finland og Sverige, viser at mer enn 30 prosent av bedriftene avstår fra å sende saker til inkasso selv om manglende betaling kan medføre kredittrisiko, og 58 prosent av de spurte er urolige for at krav om rettidig betaling vil kunne skade kunderelasjonen.  Undersøkelsen er basert på spørsmål stilt til 500 økonomisjefer – 200 i Sverige, 150 i Norge og 150 i Finland – om deres syn på fakturahåndtering.

Vi ser blant kundene våre at det er uro for at inkassosaker vil slå feil ut, og dette fikk vi også bekreftet med undersøkelsen. Fakturahåndteringen bør betraktes som et kvalitetsstempel, mener vi. Hvis den fungerer, er også grunnlaget lagt for en langvarig og god kunderelasjon. Vi vet også at mange kunder ikke reagerer negativt når de får en påminnelse, tvert imot. Dersom hele prosessen håndteres ryddig og korrekt, styrker det bare bedriften og kunderelasjonene!

Men spørsmålet lander alltid i selve bedriften – om hva man føler i forbindelse med fakturerings- og inkassoprosessen.

Les gjerne hele undersøkelsen, og sammenlign med egne opplevelser>>.

Ta gjerne kontakt med oss, så forteller vi hvordan bedriften kan fakturere gjennomført ryddig og trygt, i en betalingsprosess med oss!

 

Om forfatteren:

Olof Andersson

Olof Andersson er produktsjef for inkassotjenesten i Posti Messaging, Kredithanternarna. Med lang erfaring med Order2Cash, både som produkteier og bestiller, vet Olof hva som kreves av en faktureringstjeneste for at den skal lykkes for bedriften og overfor sluttkunden.